سوالات متداول دانشجویان در رشته ی کامپیوتر

سوالات متداول دانشجویان در رشته ی کامپیوتر

وبلاگ ها / مهندسی کامپیوتر

165 بازدید

نوشته شده در 1 سال قبل توسط علی یزدانی فر


با سلام خدمت دوستان گرامی

علی یزدانی فر هستم در خدمتتون هستم با یک مقاله ی دیگر در وبسایت آزمون مارکت .

امروز می خوام سوالات رایجی که در اینستاگرام و تلگرام در مورد رشته ی مهندسی کامپیوتر از من پرسیده می شه رو اینجا براتون پاسخ بدم.

امیدوارم این مقاله به دردتون بخوره و چراغ راهی باشه برای کسانی که کنجکاو هستند و دنبال پیشرفت در زندگی خود هستند.

 

سوالات متداول در مورد رشته ی مهندسی کامپیوتر

معمولا دانش آموزان و دانشجویان سوالاتی در مورد رشته ی مهندسی کامپیوتر برایشان پیش می آید که باید برای تصمیم گیری درست به جواب آن ها برسند. در این وبلاگ به بررسی رایج ترین سوالات داوطلبان می پردازیم.

 

1- رشته ی مهندسی کامپیوتر مناسب چه کسانی است ؟

 مهندسی کامپیوتر نیاز به کار کردن با کامپیوتر داره و حتما باید لپتاپ یا کامپیوتر شخصی داشته باشید.

باید آدم پیگیر و با اشتیاقی باشید و از یادگیری علم جدید لذت ببرید.

اگر جزء اون دسته از افرادی هستید که حوصله ی نشستن پای کامپیوتر رو ندارید و یا حوصله ی خوندن مطالب برای یادگیری مباحث جدید رو ندارید ، باید به شما بگم که شما مناسب رشته ی مهندسی کامپیوتر نیستید ! چون رشته ی کامپیوتر از جمله رشته هایی است که مدام در حال پیشرفت و به روز شدن می باشد و شما باید با این واقعیت کنار بیایید که تا آخر عمرتان باید خود را با تکنولوژی های جدید سازگار کنید.

مثلا یک زمانی بهترین زبان برنامه نویسی که همه ی افراد دنبال یادگیری آن بودند و برای یادگیری آن کلی هزینه و زمان صرف می کردند ، زبان اسمبلی و یا زبان دارت بوده اما الان چیزی جز یک نام از آن زبان ها باقی نمانده است.

دلیل آن هم این است که علم کامپیوتر مدام در حال پیشرفت و ساده شدن برای انسان است و همین موضوع باعث شد زبان های راحت تر و با قدرت های بالا مثل C و C++ ایجاد شوند که دیگر نیازی به کد نویسی با اسمبلی را برای انسان باقی نگذاشته اند.

بنابر این اگر افراد آن زمان در زبان اسمبلی میماندند و برای یادگیری زبان های جدید تلاشی نمی کردند ، در نهایت باید تغییر شغل میدادند و دیگر جایگاهی در رشته ی کامپیوتر نداشتند.

 

2- بهتره از طریق هنرستان های فنی حرفه ای وارد رشته  ی کامپیوتر شویم یا از دبیرستان و رشته های نظری ؟

اگر از طریق هنرستان های فنی وارد رشته ی کامپیوتر شوید شما مدرک کارشناسی (لیسانس) را در دو مرحله می توانید دریافت کنید. به این روش اصطلاحا ناپیوسته گفته میشود.

یعنی یک بار کنکور برای کاردانی و سپس یک کنکور برای دو سال کارشناسی کامپیوتر.

اما از طریق رشته های نظری مثل ریاضی شما یک سال پیش دانشگاهی خواهید داشت  و بعد از اون می توانید یک بار کنکور بدهید و تا لیسانس کامپیوتر در یک دانشگاه ادامه دهید.

اگه بخوام بگم کدوم روش بهتره باید بگم هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن اما در کل اگه دنبال دانشگاه های تاپ و برتر ایران هستید باید از طریق نظری اقدام کنید و قطعا این روش سخت تر و رقابت بیشتر خواهد بود. اما اگر دانشگاه براتون مهم نیست و مسیر آسون تری رو میخواید برید باید از طریق دانشگاه های فنی اقدام کنید و در آخر از هر کدام از دانشگاه ها که فارغ التحصیل شوید یک مدرک به شما می دهند که هم میتوانید در ازمون های استخدامی از ان استفاده کنید و هم در دیگر جاها و خیلی تفاوتی بین مدارک نیست.

البته به این نکته توجه کنید مدرک دانشگاه هایی مثل صنعتی شریف یا دانشگاه تهران یا دانشگاه امیرکبیر قطعا جزء بهترین مدارک هستند و قابل مقایسه با مدارک دانشگاه های دیگه نیستن. افرادی که از این دانشگاه های معتبر مدرک می گیرند شرایط کاری بسیار خوبی برایشان مهیاست و همچنین شرایط مهاجرت به بهترین کشورها هم برایشان به آسانی مهیاست.

در دانشگاه های فنی و حرفه ای بیشتر تمرکز روی کارهای عملی هست و شما بیشتر به صورت عملی در کلاس های درس با کامپیوتر کار میکنید. از این نظر می توان گفت دانشجویان دانشگاه های فنی حرفه ای از نظر عملی قوی تر هستند و برای بازار کار تخصصی آماده تر هستند تا دانشجویانی که فقط به صورت تئوری مطالب را یاد گرفته اند.

 

3- بازار کار رشته ی کامپیوتر چطوره؟ آیا در آینده شغل مناسب می تونم پیدا کنم؟؟؟

بازار کار رشته ی مهندسی کامپیوتر چه در ایران و چه در خارج کشور بسیار خوب و پر پول هست.

اگر شما دوست دارید وارد ارگان های دولتی بشید میتونید از طریق این رشته در آزمون های استخدامی بانک ها ، ادارات و ارگان های دولتی شرکت کنید و با مطالعه ی دروس مورد نظر در آزمون قبول بشید و وارد کار کارمندی بشید.

اگر دوست دارید آزاد کار کنید و یک متخصص و مهندس واقعی باشید هم باز توی این رشته فضای کاری مناسب وجود خواهد داشت. به این طریق که شما اول علاقتون رو به یک حوزه از علم کامپیوتر پیدا کنید و بعد با استمرار و تلاش میتونید به موفقیت های زیادی برسید. چالش این مسیر این هست که  باید با علم روز مدام خودتونو به روز کنید و تکنولوژی های جدید رو یاد بگیرید و مدام پیشرفت کنید.

این موضوع فقط مختص رشته ی کامپیوتر نیست و تمام رشته ها برای اینکه به موفقیت برسید باید کلی تلاش کنید و از همه مهمتر بهش علاقه داشته باشید.

اینو یادآور بشم کار تخصصی در رشته ی کامپیوتر محدود به موقعیت جغرافیایی یا منطقه ی خاصی نیست و فقط نیاز به یک کامپیوتر و یک اینترنت و البته تخصص مورد نیاز هست که در نهاید بتونید پروژه حتی از خارج کشور هم بگیرید و به درامدهای عالی برسید... 

اگر هم میخواید یک متخصص باشید و استخدام هم باشید میتونید توی شرکت های شخصی که نیاز به تخصص شما دارن استخدام بشید و از مزایای بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی و .. هم بهره مند بشید . در حال حاضر در ایران  بیشترین نیروها توی تهران و شهرهای بزرگ موقعیت شغلی خوب دارن و با تلاش خودشون میتونن به درامدهای بالا برسن.

 

ادامه دارد ....


مشخصات نویسنده
ali_yazdanifar
علی یزدانی فر

مهندس نرم افزار برنامه نویس و سازنده ی آزمون مارکت


مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد سایت شوید.
دیدگاه کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

آزمون مارکت ایده ای کاربردی برای کسانیست که می خواهند در کمترین زمان برای آزمون های کنکور،استخدامی و ... آماده بشوند.

آزمون مارکت با هدف جمع آوری جزوات و کتاب های سطح اینترنت سعی دارد تا تمام مطالب موجود در سطح اینترنت و شبکه های اجتماعی را منسجم کرده و در قالب یک محصول به داوطلبان ارائه دهد

تمامی مطالب آزمون مارکت از کتاب ها و جزوات دانشگاهی و برگرفته از تجربه ی افراد موفق در آزمون های استخدامی هست که منابع مطالعاتی خود را به ما معرفی کرده اند و ما سعی کرده ایم آن مطلب را خلاصه و به صورت یک آزمون با سوالات متفاوت دربیاوریم

آزمون مارکت با هدف خلاصه سازی مطالب و کتاب های درسی ، سعی دارد که محیطی برای داوطلبان فراهم کند تا آن ها بتوانند در کمترین زمان دانش خود را تقویت کنند و پس از آن با استفاده از نمونه سوالات طراحی شده ، خود را محک بزنند.

نمونه سوالات هر درس در قالب یک کوئیز و آزمون آنلاین به کاربران ارائه می شود تا آن ها با تجربه ی کاربری جذاب تری مواجه شوند.

در حال حاضر آزمون مارکت بهترین منبع یادگیری، ارزیابی و آمادگی برای آزمون های کنکور و استخدامی در ایران هست که در حال رشد و تبدیل به یک جامعه ی بزرگ می باشد.

همچنین ببینید سایت بیابش یک سایت برای ثبت آگهی های گمشده و پیدا شده