آموزش کامل مباحث ip addressing + آشنایی با Subneting , Subnet Maskها + مناسب آزمون های استخدامی و کنکور

آموزش کامل مباحث ip addressing + آشنایی با Subneting , Subnet Maskها + مناسب آزمون های استخدامی و کنکور

وبلاگ ها / مهندسی کامپیوتر

138 بازدید

نوشته شده در 11 ماه قبل توسط علی یزدانی فر


مقدمه

آدرس آی‌پی ( Internet Protocol)  که به اختصار به آن IP گفته می شود ، در شبکه‌های کامپیوتری معادل یک شناسه است که به هر دستگاه در شبکه اختصاص داده می‌شود. این آدرس به صورت یک عدد یا یک سری اعداد نمایش داده می‌شود و برای تشخیص و ارتباط با دستگاه‌ها در شبکه استفاده می‌شود. هر دستگاه در شبکه یک آدرس آی‌پی منحصر به فرد دارد که امکان ارسال و دریافت داده‌ها را برای آن فراهم می‌کند. این آدرس می‌تواند به صورت ip ثابت یا ip پویا باشد باشد که در سرورها از ip ثابت استفاده می شود و در دیگر دستگاه های متصل به شبکه از ip پویا استفاده می شود.

 

نسخه های IP

IPv4 و IPv6 دو نسخه از پروتکل آدرس دهی در شبکه‌های کامپیوتری هستند.

IPv4، که مخفف "آدرس پروتکل اینترنت نسخه 4" است، شامل یک آدرس 32 بیتی است که به صورت چهار بخش از اعداد اعشاری نمایش داده می‌شود. این نسخه از IP محدودیت‌هایی دارد و تعداد آدرس‌های ممکن بسیار محدود است. به دلیل رشد سریع اینترنت و نیاز به آدرس‌های بیشتر، IPv6 توسعه داده شد.

ipv4 : 192.168.10.20



IPv6، که مخفف "آدرس پروتکل اینترنت نسخه 6" است، شامل یک آدرس 128 بیتی است که به صورت هگزادسیمال نمایش داده می‌شود. این نسخه از پروتکل آدرسدهی تعداد آدرس‌های بسیار بیشتری را فراهم می‌کند و به شبکه‌ها امکان اتصال دستگاه‌های بیشتر را می‌دهد. همچنین، IPv6 امکانات امنیتی و قابلیت‌های دیگری را نیز به شبکه‌ها اضافه می‌کند.
 

ipv6 : 2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888

 

به طور کلی، IPv4 هنوز در بسیاری از شبکه‌ها استفاده می‌شود، اما با توجه به نیاز روزافزون به آدرس‌های بیشتر و قابلیت‌های پیشرفته‌تر، IPv6 در حال تدریجی جایگزینی IPv4 می‌شود.

 

خب برگردیم به آموزش خودمون ...

 

ipv4 یا همان ip یک شناسه ی ۳۲ بیتی است که اگر به صورت دسیمال نوشته شود ، ۴ عدد است که با نقطه از هم جدا شده و هر عدد بین ۰ تا ۲۵۵ می توانند مقدار بگیرد.

قسمتی از این آدرس به network و قسمت دیگر به host اختصاص دارد. مثلا

network host
192.168.0. 3

hostهای داخل یک شبکه ، قسمت network یکسان و بخش host متفاوت دارند.hostهایی که داخل یک شبکه قرار ندارند ، قسمت network متفاوتی دارند.

به عنوان مثال

network host
yazdanifar ali
yazdanifar fatemeh
yazdanifar hossein
yazdanifar reza

در مثال بالا network (yazdanifar) به ما نشان میده که تمامی hostها (اسامی کوچک) ، عضو یک خانواده اند ولی در مثال زیر

network host
yazdanifar ali
mohseni reza

میبینید که این دو فرد عضو یک خانواده نیستن چون به عبارتی بخش network متفاوتی دارند.

 

برای اینکه به استانداردی در خصوص network و host برسند ، تصمیم گرفتند که کلاس (دسته بندی)های مشخصی را برای آدرس های ip در نظر بگیرند.

class A

network host
1 to 126 x x x

 


مشخصات نویسنده
ali_yazdanifar
علی یزدانی فر

مهندس نرم افزار برنامه نویس و سازنده ی آزمون مارکت


مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد سایت شوید.
دیدگاه کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

آزمون مارکت ایده ای کاربردی برای کسانیست که می خواهند در کمترین زمان برای آزمون های کنکور،استخدامی و ... آماده بشوند.

آزمون مارکت با هدف جمع آوری جزوات و کتاب های سطح اینترنت سعی دارد تا تمام مطالب موجود در سطح اینترنت و شبکه های اجتماعی را منسجم کرده و در قالب یک محصول به داوطلبان ارائه دهد

تمامی مطالب آزمون مارکت از کتاب ها و جزوات دانشگاهی و برگرفته از تجربه ی افراد موفق در آزمون های استخدامی هست که منابع مطالعاتی خود را به ما معرفی کرده اند و ما سعی کرده ایم آن مطلب را خلاصه و به صورت یک آزمون با سوالات متفاوت دربیاوریم

آزمون مارکت با هدف خلاصه سازی مطالب و کتاب های درسی ، سعی دارد که محیطی برای داوطلبان فراهم کند تا آن ها بتوانند در کمترین زمان دانش خود را تقویت کنند و پس از آن با استفاده از نمونه سوالات طراحی شده ، خود را محک بزنند.

نمونه سوالات هر درس در قالب یک کوئیز و آزمون آنلاین به کاربران ارائه می شود تا آن ها با تجربه ی کاربری جذاب تری مواجه شوند.

در حال حاضر آزمون مارکت بهترین منبع یادگیری، ارزیابی و آمادگی برای آزمون های کنکور و استخدامی در ایران هست که در حال رشد و تبدیل به یک جامعه ی بزرگ می باشد.

همچنین ببینید سایت بیابش یک سایت برای ثبت آگهی های گمشده و پیدا شده